Спорное утверждение Ханта

Статус
Закрыто для дальнейших ответов.

Alexey Shadrin

Участник
Топикстартер
Сообщения
9 258
Реакции
1 188
Господа, возникла проблема, решения которой я пока не нахожу.
Хант, говоря о путях ухода от аппаратной зависимости в работе цифровых цветорепродукционных коплексов, при перечислении и расшифровке имеющих место проблем бросает такую фразу (выделена полужирным):

"The first problem is that the R, G, B and C, M, Y, K outputs are device dependent; by this is meant that different scanners give different R, G, B signals from the same original, different monitors produce different colours from the same R, G, B signals, and different printers produce different colours from the same C, M, Y, K dot sizes. The situation is further complicated by the fact that the monitor produces its colours by additive mixture of red, green, and blue light, whereas the printer produces its colours by the subtractive mixture of cyan, magenta, yellow, and black colorants."

На мой взгляд, проблемы в том нет. Как мы знаем, зрению глубоко безразлично, за счет чего получен стимул: то ли за счет смешения трех кардиналов, то ли за счет вычленения смеси кардиналов из белого. На мой взгляд прблема в другом: в том, что мониторы работают на таких уровнях фотометрических яркостей, что субтрактивно достижимы порой только на ярком солнечном свету.
Что делать не знаю.
Пока фразу просто опустил.
Однако хотел бы услышать мнения.
Спасибо!
 
Ответ: Спорное утверждение Ханта

Похоже (надо бы контекст пошире), что исходно речь шла о том, что не плохо бы найти такой набор циферок, который бы однозначно характеризовал цвет. А вот далее по тексту: проблем 1 - аппаратная зависимость (первое предложение), проблем 2 (второе предложение) - то, что CMYK и RGB и вовсе разные физические процессы характеризуют, и одно в другое пересчитать не так-то и тривиально (возожно, из этой "нетривиальности" далее выводится необходимость "промежуточного" пространства для пересчета - но это уже ои фантазии).
 
Ответ: Спорное утверждение Ханта

almastu сказал(а):
Похоже (надо бы контекст пошире)
Давай. Полный текст раздела.

"33.13 COLOUR MANAGEMENT SYSTEMS

Typical desktop printing installations include a scanner to provide red, green, and blue (R, G, B) signals from photographic or other pictorial images, a cathode-ray tube or LCD monitor to provide an immediately available image for inspection, and a printer to provide images in cyan, magenta, yellow, and black (C, M, Y, K) colorants superimposed on a suitable reflecting or transmitting support. Such installations can produce coloured images quickly and at quite low cost. But the actual colours produced depend on the characteristics of the particular scanner, monitor, and printer used, and, because these characteristics vary from one device to another, the results obtained from the same input on different installations can vary considerably
(see Section 29.19). The aim may be WYSIWYG (What You See Is What You Get), but this result is always difficult to achieve, and in many cases impossible (see Section 27.11.3). There are at least four problems that have to be faced.

The first problem is that the R, G, B and C, M, Y, K outputs are device dependent; by this is meant that different scanners give different R, G, B signals from the same original, differentmonitors produce different colours from the same R, G, B signals, and different printers produce different colours from the same C, M, Y, K dot sizes. The situation is further complicated by the fact that the monitor produces its colours by additive mixture of red, green, and blue light, whereas the printer produces its colours by the subtractive mixture of cyan, magenta, yellow, and black colorants.

The second problem is that the different viewing conditions prevailing when using different types of device, such as monitors and reflection prints, means that conventional colorimetry is insufficiently sophisticated to define colours that look alike in the two different types of display.

The third problem is that different monitors and printers not only describe colours differently, but also differ in the gamut of colours that they can reproduce. For instance, a saturated blue may be within the gamut of a monitor’s phosphors but outside the gamut of a printer’s inks, while a saturated cyan may be outside a phosphor gamut but within an ink gamut; and some colours in an original photograph, for example a saturated red, may be outside both a phosphor and an ink gamut. Furthermore, when the image is on paper, the quality of the paper can have a large effect on the gamut. Images on newsprint, for instance, can often only reach a maximum viewed density of about 1.25, whereas a high quality paper may make viewed densities of nearly 1.7 available. These differences in maximum viewed density affect not only the tone reproduction, but also the gamut of colours available, newsprint having a much smaller chroma gamut. To facilitate the transfer of images from one medium to another, a Reference Input Medium Metric (RIMM) and a Reference Output Medium Metric (ROMM) have been devised (Spaulding, Woolfe, and Giorgianni, 2000).

The fourth problem is that the characteristics of some parts of the installation may vary with time; this is particularly true of cathode-ray tube monitors and printers. Although it is not possible to solve all the above problems completely for all eventualities, it is possible to adopt procedures that minimise their effects; such procedures are usually referred to as colour management systems."

Все сказанное не вызывает никаких отрицательных эмоций, окромя выделенного. Как считаешь?
 
Ответ: Спорное утверждение Ханта

Ага. Хант предлагает к рассмотрению 4 проблемы, которые мешают сделать полное WYSIWYG:
1. Аппаратная зависимость: у нас не только есть ЦМИК и РГБ (совсем разные наборы цифер), так еще и для каждого РГБ-аппарата свой РГБ, а для ЦМИК-аппарата - свой ЦМИК (здесь я поменял местами последовательность предложений у Ханта).
2. Разные условия рассматривания изображений
3. Разные гамуты, в частности, из-за разных достижимых ДД, белых точек и т.п..
4. Неустойчивость характеристик цветовоспроизведения для некоторых реальных устройств во времени.

Выделенная часть выглядит, конечно, тавтологично проблеме 2. Но в первой проблеме речь шла просто о том, что разные наборы чисел, а во второй - что еще и прямой пересчет между ними не прост, требует серьезного усложнения колориметрического аппарата. Но есть еще один смысл, имхо, - усилить "запугивание" читателя, интригу сложнейших возникающих проблем. Художественный прием почти.
 
Ответ: Спорное утверждение Ханта

almastu сказал(а):
Но есть еще один смысл, имхо, - усилить "запугивание" читателя, интригу сложнейших возникающих проблем. Художественный прием почти.
Странно немного. Хант -- это не Фершильд. Он лишен эмоций как статуя Командора...
 
Ответ: Спорное утверждение Ханта

Глазу конечно все равно, но технологически стимул получается проще в случае аддитивного синтеза.
Странно, но я встречал дословно такую мысль в источниках далеких от науки. Сейчас не вспомню где -- какие-то статьи по полиграфии, к которым подошла бы характеристика «общий трёп». Так что может быть пусть будет художественный оборот?
 
Ответ: Спорное утверждение Ханта

boba сказал(а):
Так что может быть пусть будет художественный оборот?
Может, он имел в виду то, что всегда и неизбежно будет иметь место разница в цветовых охватах?
 
Ответ: Спорное утверждение Ханта

Alexey Shadrin сказал(а):
Может, он имел в виду то, что всегда и неизбежно будет иметь место разница в цветовых охватах?
Так в «третьей проблемме» уже говорится о разнице в охватах
 
Ответ: Спорное утверждение Ханта

boba сказал(а):
Так в «третьей проблемме» уже говорится о разнице в охватах
Ну, так вот и я о том. Хрень какая-то... Выкину это предложение -- береженого Бог бережет...
 
Статус
Закрыто для дальнейших ответов.