- Сообщения
- 1 299
- Реакции
- 489
Несколько раз за последнее время натыкался на дискуссии о том, что iso для цифровых камер это совсем не то, что для пленки (это не оговорка ).
Вот, например http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=16843230
Несколько цитат из других мест (автор Iliah Borg):
Вот, например http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=16843230
Несколько цитат из других мест (автор Iliah Borg):
"I have a well-exposed RAW image taken with 1DsMkII opened
on my computer.
It is a daylight scene, with accurate white balance, scene
with sky, bed-sheets on a rope, closed shadows, taken at
ISO 100.
For this kind of scene based on camera specifications one
would expect the values in raw file to be 0..4095.
In fact, they run from 123 to 1999. Is it a 12-bit data?
Not exactly. We have slightly less then 11 bits of data.
But are they actually data? I'm looking into deep shadows
(door opened to the barn) where I can't extract any details
whatever I try. Data variation in that area is from 0 to
17, so noise occupies about 4 bits. Histogram of that area
is nothing but combs.
We end with 8 useful bits of data at most, or maybe only 7.
Let's have a look at channel data. Red varies from 123 to
1094, green - 123 to 1999, blue - 123 to 1572.
So, red contains about 6 bits of real data, given values of
noise it has.
Next I need to apply white balance to that raw data.
Camera recorded white balance coefficients for the scene
are 2.15, 0.93, 1.17. This is the weak red channel raw data
will be multiplied 2 times, while green and blue will
essentially stay. So underexposed and noisy red channel
will be moved forward, making noise more visible,
especially in smooth blue/green highlight areas, like sky.
Насколько я понимаю, никто из разработчиков конверторов так с саппортами не
прикалывается - бессмысленная трата времени. Скелетов в шкафу много, ругаться
по каждлму поводу - больше ничем не заниматься. Вот, например, один из
кодаковских скелетов:
ISO 800 100% кроп:
http://www.pochtar.com/800.jpg
та же деталь снята при ISO 400, недодержка 1/2eV при съёмке, +1/2eV
"коррекция" в конвертере:
http://www.pochtar.com/400_PlusHalf_eVinRML.jpg
Глядя на эти чудеса, создаётся впечатление, что Кодак поднимал
чувствительность в некоторых моделях камер некорректно.