Ответ: Скажем НЕТ фонограмщикам!!!
Shlyapa сказал(а):
Если ещё дальше в историю, то первоначально под термином «интеллигент» подразумевалось примерно то же, что и «гимназист в отставке», «вечный студент» и т.п.
Значение, к которому мы привыкли, утвердилось позже, именно при советской власти — тут ты прав.
Вот по этому поводу какие есть мнения:
http://samisdat.com/2/211-rp.htm
http://vif2ne.ru/nvz/forum/arhprint/84463
Вот они источники святаго духа откуда Шляпа черпает весь этот несусветный бред!
Блин, Британника совсем оборзела и все самое интересное утаила для мемберов, оставив фри только шелуху. Однако, я нашел цитату взятую от нее в те времена, когда там это было свободно:
Beginning about 1860, Russian culture was dominated by a group known as the "intelligentsia," a word that English borrowed from Russian but which means something rather different in its original Russian usage. In the word's narrow sense, the "intelligentsia" consisted of people who owed their primary allegiance not to their profession or class but to a group of men and women with whom they shared a common set of beliefs, including a fanatic faith in revolution, atheism, and materialism. They usually adopted a specific set of manners, customs, and sexual behaviour, primarily from their favourite book, Nikolay Chernyshevsky's utopian novel Chto delat (1863; What Is to Be Done?). Although appallingly bad from a literary point of view, this novel, which also features a fake suicide, was probably the most widely read work of the 19th century. (See intelligentsia.)
Generally speaking, the intelligentsia insisted that literature be a form of socialist propaganda and rejected aesthetic criteria or apolitical works. In addition to Chernyshevsky and Dobrolyubov, typical members of the intelligentsia came to include Lenin, Stalin, and other Bolsheviks who seized power in 1917. Thus it is not surprising that a gulf separated the writers from the intelligentsia. In an important anthology attacking the mentality of the intelligentsia, Vekhi (1909; Landmarks), the critic Mikhail Gershenzon observed that "an almost infallible gauge of the strengths of an artist's genius is the extent of his hatred for the intelligentsia." Typically, the writers objected to the intelligentsia's intellectual intolerance, addiction to theory, and belief that morality was defined by utility to the revolution. Tolstoy, Dostoyevsky, and Anton Chekhov were all sharply contemptuous of the intelligentsia.
Можете проверить что это цитата с Британники, по этой ссылке:
http://www.britannica.com/eb/article?eu=117451&tocid=29155
А вот откуда я цитировал ее целиком:
http://216.71.164.3/NFP/vb/upload/showthread.php?s=&threadid=1023&perpage=15&pagenumber=6 - обратная хронология постингов.
Если вы господа такие образованные и все знаете по истории своей страны и уверены в своем знании, попробуйте зарегистрировавшись на указанном форуме доказать свою, как вы считаете, правильную точку зрения на толкование интеллигенции и понимание интеллигенции.
Процитирую еще оттуда: "Что касается писателей, то я не вправе ожидать от вас знания Чехова или Достоевского, но кино "Собачье сердце" вы могли по телевизору смотреть. Так вот, интеллигент там - Швондер." - Snarky.